Jak samodzielnie wymienić filtr kabinowy?

Czym właściwie jest filtr kabinowy i jaką pełni funkcję w naszym aucie? Wielu posiadaczy auta nie zdaje sobie sprawy jak istotną rolę odgrywa ten filtr. Otóż ma on przede wszystkim wpływ na wentylację, a żeby uniknąć kłopotów z zaparowanymi szybami i nieprzyjemnym zapachem filtr ten musi działać sprawnie.

To dzięki niemu we wnętrzu pojazdu nie unosi się nieprzyjemny zapach spalin benzynowych, pyłów a także związków siarki wytwarzanych podczas eksploatacji silnika. Jego najważniejszym zadaniem jest ochrona przed powyższymi związkami, ale także komfort jazdy kierowcy i pasażerów, gdyż oczyszcza on powietrze ze szkodliwych dla zdrowia gazów.

 

Rodzaje filtrów kabinowych

Jeśli mowa o dobrych filtrach kabinowych, to należy zaznaczyć, że składają się one z kilku warstw o odmiennej strukturze włókien i każda z tych warstw wchłania innego rodzaju zabrudzenia. Te bariery zatrzymują pyłki roślin, sadze, a także kurz. Jednym z najbardziej skutecznych jest filtr węglowy, która zawiera węgiel aktywny.

Warstwa węglowa pomaga w wchłanianiu gazów szkodliwych dla człowieka, zwłaszcza tych, które pozostawiają rury wydechowe podczas spalania paliwa. Węglowe filtry są droższe od standardowych, ale być może warto zainwestować, ponieważ chroni nasze zdrowie. Filtr węglowy przydatny jest zwłaszcza podczas jazdy po zatłoczonych miastach.

filtr w samochodzie

Kiedy wymienić filtr kabinowy

Kiedy zauważymy nadmierne zaparowanie szyb, które jest skutkiem kumulacji wilgoci i kurzu, lub kiedy poczujemy w samochodzie zapach stęchlizny, to znak, że czas wymienić filtr kabinowy. Aby uniknąć takich nieprzyjemnych sytuacji, należałoby filtr kabinowy wymieniać co 15 000 przejechanych kilometrów, lub po prostu raz do roku.

Zapach stęchlizny jest skutkiem zbierania się resztek organicznych. Dodatkowym znakiem dla nas, może być również obniżona wydajność nawiewu spowodowana dużo mniejszą przepustowością. Oznacza to, że filtr jest po prostu zapchany i należy go wymienić.

Cena wymiany filtra kabinowego

Filtr zazwyczaj znajduje się w podszybiu i można do niego dojść od strony silnika. Może też być w w schowku po stronie pasażera. Jego demontaż nie jest bardzo wymagający, ponieważ nie trzeba używać nawet żadnych narzędzi. Tylko niektóre auta, niektórych producentów mają niestandardowo usadzony filtr kabinowy.

Jeśli nie chcemy filtra wymieniać samodzielnie, możemy poprosić znajomego, lub po prostu udać się do warsztatu samochodowego i zgłosić się po pomoc do mechanika. Jeśli chodzi o koszt wymiany filtra to zależy to oczywiście od modelu auta, ale też położenia na mapie geograficznej, ponieważ różne ceny, są w różnych województwach, ale należy zaznaczyć, koszt ten nie przekracza 50zł. Jedynie filtry węglowe mogą być dwukrotnie droższe, ale warto zainwestować, ponieważ chroni on długotrwale nasze zdrowie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *